RODO w sprawach rozwodowych

RODO w sprawach rozwodowych

Od kilku miesięcy trwa szaleństwo „RODO”. Jednak w ostatnich dniach przybrało mocno na sile. Korzystanie z internetu stało się niezwykle utrudnione, bowiem każda platforma, strona, portal informuje nas o RODO, a właściwie o swojej nowej polityce prywatności. O co tak naprawdę w tym wszystkim chodzi?

Co to jest to RODO?

RODO to skrót, przyjęty od nazwy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE. Jest to ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych („RODO”). To unijne rozporządzenie wchodzi w życie 25 maja 2018 r. Intencją stworzenia tego rozporządzenia było unowocześnienie regulacji o ochronie danych osobowych oraz ich ujednolicenie we wszystkich państwach członkowskich UE.

Kogo dotyczy RODO?

RODO dotyczy wszystkich podmiotów, które gromadzą i wykorzystują dane dotyczące osób fizycznych. Będą to nie tylko np. banki czy firmy ubezpieczeniowe ale także sklepy internetowe, salony urody czy firmy przewozowe.

Z oczywistych powodów, RODO dotyczy także sądów, organów ścigania oraz wszelkich kancelarii prawnych (adwokackich, radcowskich, notarialnych, komorniczych itd.).

Jakie wytyczne zawiera RODO?

Powinniśmy wiedzieć, że unijne rozporządzenie („RODO”) nie zawiera żadnych konkretnych wytycznych, jak zabezpieczać dane osobowe. Wynika to między innymi z tego, że każda branża w inny sposób zbiera te dane i realnie, w inny sposób je zabezpiecza. Dlatego też, każdy podmiot, który zbiera dane osobowe musi stworzyć własny system ich ochrony, dostosowany indywidualnie do charakteru swojej działalności.

Jakie dane zbierają Kancelarię Prawne i Sądy w sprawach rozwodowych?

Kancelarie Prawne i Sądy zbierają te dane osobowe, które są niezbędne na potrzeby świadczonej pomocy prawnej i rozpoznawania spraw. Udostępnienie tych danych dotyczy nie tylko spraw rozwodowych, ale także każdej innej sprawy, z którą zwracamy się do prawnika, czy którą kierujemy do sądu. To przede wszystkim nasze dane personalne (imiona, nazwiska), ale także dane adresowe, kontaktowe, numer PESEL, nasze wykształcenie, dane medyczne, dane finansowe. Podanie tych danych jest dobrowolnie, jednak konieczne.

RODO w Kancelarii Adwokackiej – co warto wiedzieć?

Klienci Kancelarii powinni wiedzieć, że Administratorem ich danych osobowych będzie właśnie Kancelaria. Dane osobowe klientów, Kancelaria przetwarza w celu świadczenia pomocy prawnej. Odbiorcą danych są podmioty świadczące Kancelarii różnego rodzaju usługi, takie jak usługi informatyczne, usługi pocztowe, usługi księgowe. Dane osobowe klientów są przetwarzane przez wspólników kancelarii oraz przez upoważnionych do tego pracowników oraz współpracowników (np. inni prawnicy, aplikanci, asysta biurowa). Oznacza to, że nie tylko nasz adwokat ma do nich dostęp.

Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych według RODO jest:

  • art. 6 ust. 1 lit. b RODO, tj. w zakresie jakim przetwarzanie jest niezbędne do wykonania umowy, których klient jest stroną, lub do podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą, przed zawarciem umowy;
  • art. 6 ust. 1 lit. c RODO, tj. w zakresie jakim przetwarzanie jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze;
  • art. 9 ust. 2 lit. f RODO, tj. w zakresie w jakim przetwarzanie jest niezbędne do ustalenia dochodzenia lub obrony roszczeń.

Okres przechowywania danych osobowych

Kancelarie będą przechowywać Państwa dane osobowe do zakończenia prowadzenia Państwa spraw, a następnie do upływu przedawnienia roszczeń związanych z zawartą między Kancelarią a klientem umową lub realizacji innego prawa lub obowiązku administratora zgodnie z przepisami prawa (np. 5 letni obowiązek archiwizacji dokumentów prowadzonych spraw).

Prawa Klienta według RODO

Klienci Kancelarii w związku z udostępnieniem swoich danych osobowych mają następujące prawa:

  1. prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych;
  2. prawo dostępu do swoich danych osobowych;
  3. prawo żądania sprostowania danych osobowych;
  4. prawo żądania usunięcia danych osobowych;
  5. prawo żądania ograniczenia przetwarzania danych osobowych;
  6. prawo żądania przeniesienia danych do innego Administratora;
  7. prawo wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych ze względu na szczególną sytuację – w przypadkach prawnie uzasadnionego interesu.

 

W zakresie, w jakim dane są przetwarzane na podstawie zgody, prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych możliwe jest w dowolnym momencie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Zgodę można wycofać poprzez wysłanie oświadczenia o wycofaniu zgody na dane kontaktowe Kancelarii. Klientom przysługuje także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych, tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

 

WARTO WIEDZIEĆ:

Ochrona naszych danych osobowych nie zaczyna się wraz z RODO. Dotychczas nasze dane osobowe były chronione na podstawie Ustawy o ochronie danych osobowych z dnia 29 sierpnia 1997 r. (wielokrotnie nowelizowanej).

Post Author: MS

Dodaj komentarz